بررسی لپ تاپ گیمینگ اچ پی VICTUS

83
یک لپتاپ ۱۵.۶ اینجی با یک cpu نسل ۱۳ به همراه کارت گرافیک۳۰۵۰ که قاتل پرچم داران لقب گرفته است.

قطعا یکی از مهم ترین و حیاتی ترین تجیهزات برنامه‌نویسی، لپتاپ است. بزارید جور دیگه ای به مسئله نگاه کنیم، برنامه نویسی بدون لپتاپ یا سیستم ممکن نیست. اگر شما کیبورد خیلی جذابی نداشته باشید یا صندلی گیمینگ نداشته باشید مشکلی در کارتان ایجاد نمیکند اما اگر یک لپتات همه فن حریف نداشته باشید که توانایی سخت افزاری فوق‌العاده ای داشته باشد عملا برنامه نویسی برای شما به کار جزر  آوری تبدیل میشود.


Hp  Victus یکی از این لپتاپ های همه فن حریف است. نام Hp برای بازار ایران و ایرانی نامی آشناس اما تا الان از Hp توقع لپتاپ‌های گیمینگ نداشتیم. لپتاپ های Hp همیشه از بهترین لپتاپ‌های بازار ایران بودند که تا هنوزم برخی از کاربران این برند را به برند های نام آشنای بازار مثل لنوو  و ایسوس ترجیج میدهند اما تا حالا نام محصولات برند Hp را در بین پرجم داران لپتاپ‌های گیمنیگ در بازار ایران ندیده بودیم.

Hp دو برند برای لپتاپ های گیمینگ خود دارد.Omen که لپتاپ های با قدرت سخت افزاری بالا و قیمت به شدت بالا در بازار عرضه می‌‌شوند و Victus که با سخت افزار های به روز با قیمت مناسب تری به بازار عرضه میشوند.

Victus در دنیا با پردازنده‌های intel یا AMD و کارت گرافیک‌های Nvidia یا  AMD ساخته میشود و ما امروز یک ویکتوس با پردازنده i5 نسل ۱۳ و کارت گرافیک  Nvidia RTX 3050 با ظرفیت 4 گیگابایت در دست‌ماست تا باهم بررسی کنیم.


پردازنده

میتونیم بررسی را از مهترین بخش یعنی پردازنده شروع کنیم، ویکتوس از اخرین نسل پردازنده i5 اینتل بهره منده که قوی ترین پردازنده میان رده است. برای بررسی بهتری می‌توانیم این پردازنده را با i7 نسل ۱۱ که روی تمام رقبای ویکتوس مثل tuf و Rog  نصب است مقایسه کنیم.

در اولین مقایسه چشم ما به قیمت پردازنده ها خورد، پردازنده i5 با قیمت ۳۳۳ یورو عرضهه شده با اینکه i7 با قیمت ۳۰۰ یورو عرضه شده است. این نکته این جهت مهم است که اگر اختلاف قیمت با سری های رقیب ویکتوس دیدن تعحب نکنید چون سخت افزار های ویکتوس از آخرین سری های تولیدات شرکت‌های سخت افزاری است.در بخش سرعت i5 ۲۰ درصد بهتر از i7 عمل کرده است که این مقدار برای گیمر‌ها قابل چشم پوشی نیست.تست بنچ مارک i5 روی ۵.۳ گیگاهرزت بوده و i7روی ۵.۰۵ گیگاهرزت که این یعنی i5 ما برعکس i7 توانایی تحمل فشار بیشتری دارد. پردازنده i5 از ۱۴ هسته تشکیل شده با اینکه i7 فقط ۸ هسته دارد. فرکانس پایه i7 تقریبا ۳.۶ گیگاهرتز و i5  تقریبا ۳.۵ گیگاهرزت است. برعکس تست بنج مارک ما داریم میبینیم که فرکانس پایه i7 بیشتر است اما در تست بنج مارک i5 بهتر عمل کرده است. چرا؟

جواب خیل ساده است، فرکانس توربو i5 روی ۵.۱ گیگاهرتز است و ۲۰ Thread مجرا دارد و در نقطه روبه‌رو i7 فرکانس توربو ۵ گیگاهرتز و ۱۶ Thread دارد.

با این بررسی اجمالی می‌شود فهمید که ویکتوس از پردازنده نبستا بهتری تسبت به رقبای دیرینه خود عمل کرده و گزینه مناسب تری برای خرید است اما این نکته را در نظر بگیرید که برای خرید فقط پردازنده مهم نیست و سایر بخش‌های هم اهمیت زیادی دارند.

کارت گرافیک

بعد از پردازنده، کارت گرافیک مهم ترین بخشی هر سیستم یا لپتاپ است. Hp در این بخش به شدت خوب عمل کرده و یک کارت گرافیک  Nvidia Rtx 3050 با ظرفیت 4 گیگابایت روی  ویکتوس قرار داده تا با کمک پردانزنده i5 خودش توانایی رندر کردن برنامه‌های گرافیکی و بازی ها را به راحتی داشته باشد. در زمینه کارت گرافیک، Hp گزینه خیلی جذاب و بی رقیبی به کار نبرده. تقریبا اکثر رقبای ویکتوس کارت گرافیک قوی تری نسبت به Nvidia RTX 3050 دارند اما چون نسبت به سایر رقبا در این بخش ضعف دارد دلیل بر این نیست Nvidia RTX 3050 کارت گرافیک خوبی برای بازی،‌ برنامه‌نویسی و کارهای گرافیکی نیست. بیاید با مقایسه رقبا این مسئله رو بررسی کنیم. برخی از رقبای ویکتوس از Nvidia RTX 3060 استفاده میکنند که گزینه مناسبی برای مقایسه با Nvidia RTX 3050 است.

3060 در بخش سرعت تقریبا 60 درصد بهتر از 3050 عمل کرده و در بخش رندر تصاویر و بازی های 3 بعدی هم تقریبا 60 درصد نسبت به 3050 بهتر عمل کرده است. 3050 نسبت به 3060 دیرتر به بازار‌ آمده پس یعنی از تکنولوژی های به روز تری نسبت به 3050 بهره منده اما این برتری در بخش بروزرسانی تصاویر از 3050 گرفته می‌شود.
در بخش بروزرسانی تصاویر 3060 با   133fps توانایی بروزرسانی صفحه نمایش را دارد اما 3050 فقط  با  73.5fps میتواند صفحه نمایش را اپدیت کند که شاید برای گیمر‌ها و طراحان گرافیک دردسر ساز بشود. ویکتوس یک مانیتور 15.6 اینجی مات دارد که با نرخ 144 هرتز بروزرسانی می‌شود. این مانیتور تجربه بازی و برنامه‌نویسی را به دلیل وضوح تصویر و مات بودن صفحه نمایش دلنشین تر می‌کند.

ویکتوس از یک رم 16 گیگابایت ddr4 بهره‌مند است  که تا 32 گیگابایت توانایی ارتقا دارد. در طرف دیگر یک هارد 1 ترابایت ssd از نوع  NVMe دارد تا با یک حافظه کش 12 مگابایتی سرعت بی نظیری را برای شما رقم میزند.ویکتوس در این تاریخ  (بهمن 1402 ) در بازار ایران به قیمت 44 میلیون تومان در 4 رنگ سفید، خاکستری، سرمه‌ای و آبی به فروش میرسد. اگر به دنبال یک لپتاپ برای بازی یا برنامه نویسی و یا کار‌های گرافیکی نسبتا سنگین هستید این لپتاپ حداقل بین 5 تا 8 به صورت کامل همه نیاز های شما را برطرف میکند و گزینه منطقی برای این بازه از قیمت است.



با آرزوی موفقیت٫  علی امیری

منابع

Nvidia RTX 3060 Vs Nvidia RTX 3050

i5 13th vs i7 11th


83

آماده به چالش کشیدن خودتان هستید ?